Młodzi ludzie, kobiety i obywatele sieci jako wpływowe subkultury cyfrowe wśród konsumentów usług finansowych

Young woman in cafe drinking coffee and print the message on mobile phone. Smiling girl with smart phone sitting in cafe.

Trzy duże grupy użytkowników internetu są obecnie postrzegane jako najbardziej wpływowe segmenty rynku m.in. usług finansowych. Są to młodzi ludzie, kobiety i obywatele sieci (netizeni), osoby o największej ilości powiązań na portalach społecznościowych, w rodzinie i wśród znajomych.   

Młodzi ludzie – klienci przynoszący zyski w przyszłości
Młodzi ludzie jako pierwsi wypróbowują nowe produkty i usługi, nie boją się eksperymentować i stanowią źródło informacji dla starszych, którzy często nie mają czasu lub ochoty na śledzenie nowych trendów w muzyce, filmie, sporcie, jedzeniu, modzie i technologii. Jeśli coś im się spodoba, najczęściej odnosi sukces na rynku. Pozyskanie ich na wczesnym etapie życia stwarza możliwość posiadania lojalnych i przynoszących zyski klientów w przyszłości. Są dynamiczni i zorientowani na funkcjonowanie w realnym i wirtualnym świecie, więc ich zaangażowanie rzadko bywa nieproduktywne. Określenie „tu i teraz” bardzo dobrze pasuje do młodych ludzi, bo to klienci, którzy chcą mieć wszystko szybko a najlepiej od razu. Szybciej niż dorośli reagują na zmiany zachodzące na świecie a szczególnie te dotyczące nowych technologii, ale trzeba pamiętać, że ich wybory konsumenckie są raczej fragmentaryczne.

Kobiety jako wpływowa subkultura cyfrowa
Kobiety, które zawsze zarządzają gospodarstwem domowym i często mają decydujący głos w sprawach finansowych, wykazują więcej zainteresowania i cierpliwości w wybieraniu i analizowaniu produktów i usług niż mężczyźni, stąd pozyskanie ich zainteresowania jako konsumentów jest korzystniejsze. Wpływ kobiet na innych wyraża się w tym, co robią i to niezależnie, czy nie pracują zawodowo i zajmują się swoją rodziną, planują wrócić do pracy, pracują i zajmują się rodziną oraz pracują i nie zdecydowały się na posiadanie dzieci, ponieważ zawsze potrafią pracować wielozadaniowo. Podczas zakupów w internecie kobiety spędzają w nim więcej czasu niż mężczyźni, ponieważ dokładnie zbierają informacje, porównują funkcjonalność, jakość i ceny, rozmawiają o tym z innymi i są otwarte na pomoc innych ludzi. Bardziej zależy im na znalezieniu idealnego produktu lub usługi niż na szybkości zakupu i często biorą pod uwagę nie tylko swoje zdanie, ale także korzyści dla rodziny. Jeśli coś się im spodoba, najczęściej pozostają lojalnymi klientkami.

Obywatele sieci a nie konsumenci internetu
Obywatele sieci, czyli ludzie poruszający się bez żadnych problemów w wirtualnym świecie i mający na co dzień kontakt z dużą ilością informacji płynących od innych ludzi rozwijają internet a nie tylko są jego konsumentami, bywają nie tylko opiniotwórczy na swoich obszarach działania, ale także najszybciej rozpowszechniają określony przekaz. Dzieje się tak, ponieważ na co dzień dodają tagi do stron internetowych, korzystają z kanałów RSS, publikują ratingi i komentarze online oraz tworzą i publikują treści. Jeśli jakiś produkt lub usługa zyska ich uznanie obserwują ją, dostarczają o niej informacji i chwalą podczas komunikowania się z innymi użytkownikami sieci. Nowe treści, które regularnie pojawiają się w internecie czynią go bogatszym i użyteczniejszym, co wzmacnia jego popularność i przyciąga ludzi, którzy na co dzień z niego nie korzystają.

autor. Agnieszka Góralczyk
fot. fotolia