Posted on: 5 września 2018 Posted by: redakcja Comments: 0

Czwarta edycja Kongresu Obsługi Gotówki wystartowała 4 września. W Stolicy zgromadziła przedstawicieli banków, SKOKów oraz środowiska naukowego. Podczas spotkania dyskutowano na temat perspektyw rozwoju obrotu gotówkowego w Polsce, przyszłości gotówki w Polsce oraz Społecznej odpowiedzialności za obrót gotówkowy w naszym kraju.

Tegoroczna edycja została podzielona na trzy sesje tematyczne, po których odbywały się panele dyskusyjne. Główni uczestnicy rynku, m.in. Narodowy Bank Polsku, banki, firmy CIT i dostawcy technologiczni rozmawiali oraz prezentowali swoje wizje rozwoju obsługi gotówki. Uczestników IV Kongresu Obsługi Gotówki uroczyście powitał Włodzimierz Kiciński, wiceprezes Związku Banków Polskich.

– Gotówka jest w coraz lepszej formie, pomimo wielu pomysłów i zabiegów marketingowych mających ją ograniczyć. Podczas spotkania poruszymy sprawy bezpieczeństwa, a także zastanowimy się, jak powinniśmy z nią postępować. Poznamy najbardziej aktualne zjawiska dotyczące obrotu gotówkowego – mówił wiceprezes ZBP.

Jeden wspólny cel: ograniczenie kosztów obsługi gotówki przy zachowaniu bezpieczeństwa

– Pracujemy nad zmianą monet od 10 gr do 1 zł na stal powlekaną niklem. Największą częścią kosztową w produkcji monet jest sam materiał, który potrafi zmienić wartość nawet do 30 proc. rocznie – informowała Barbara Jaroszek, dyrektor Departamentu Emisyjno-Skarbcowego Narodowego Banku Polskiego.

Podczas pierwszego panelu mówiono również o tym, że W ciągu najbliższych kilku lat NBP planuje wdrożyć kody kreskowe w ramach przemieszczania gotówki wewnątrz NBP, natomiast od 2020r. maszynowe przeliczanie banknotów i kody kreskowe u uczestników rynku mają być obowiązkowe.

Dr Joanna Kołodziej, z-ca dyrektora Departamentu Emisyjno-Skarbcowego NBP w swojej prezentacji skupiła się na ewolucji systemów banków centralnych oraz rynku obrotu gotówkowego – Rola banków centralnych ulega ciągłej ewolucji, każdy bank dąży do efektywności i bezpieczeństwa. Ewolucja bankowości centralnej pokazuje, że banki szukają optymalnej drogi według myśli Alberta Einsteina „życie jest jak jazda na rowerze, aby utrzymać równowagę nie można się zatrzymywać”- mówiła.

Pierwsza sesja została zakończona prezentacją na temat optymalizacji procesów obsługi gotówki w mbanku.

Podczas drugiej sesji znajdowano odpowiedzi na pytania jak powinna wyglądać w przyszłości obsługa gotówki? Jaki kierunek w zakresie rynku obsługi gotówki powinna przyjąć Polska?

– Gotówka jest nam ciągle potrzebna, zauważmy, że choć już 49 proc. z nas robi zakupy w internecie, jednak ponad 40 proc. z nich ciągle płaci za e-zakupy gotówką. Oznacza to, że gotówka jest atrakcyjną formą płatności – mówił Tomasz Zientek, dyrektor Centrum Obsługi Kart, Gotówki i Sieci Samoobsługowych Banku Zachodniego WBK.

Ostatnia – trzecia sesja dotyczyła działań jakie należy podjąć, po to by usprawnić obsługę gotówki w handlu. Mówiono o tym jak wygląda realizacja płatności na stacjach paliw, doświadczeniach dotyczących wykorzystania recyklera banknotów oraz monet w dużej sieci handlowej, zwrócono również uwagę na działania sieci handlowych, które mają na celu ograniczenie czasu transakcji oraz optymalizowanie obsługi gotówki.


źródło: aleBank.pl