Dropshipping – co najlepiej sprzedawać w tym modelu?

dropshipping

Nowoczesne modele prowadzenia działalności handlowej, wymagają nietuzinkowego podejścia ze strony hurtowni jak i samego sprzedawcy. Odpowiedzią na rosnący procent zakupów online jest nowy model sprzedażowy – dropshipping, w którym można zauważyć pewne trendy i tendencje. Co sprzedaje się najlepiej w dropshipingu i na co postawić w przyszłości? Odpowiedzi poniżej!

Co to jest dropshipping?

Dla niewtajemniczonych, dropshipping to model sprzedaży różniący się od tradycyjnego handlu jedynie logistyką. W tradycyjnym sklepie – stacjonarnym czy internetowym – to sprzedawca zamawia towar w hurtowni, magazynuje go i troszczy się o to, aby znaleźć na niego kupców. W dropshippingu odwrócona jest jedynie kolejność zamawiania towaru. Nie trzeba zamawiać asortymentu i ponosić kosztów np. jego magazynowania.

Jest to też najtańszy model prowadzenia działalności handlowej, gdyż chcąc otworzyć sklep w modelu tradycyjnym, należy poczynić niekiedy bardzo wysokie inwestycje. Z drugiej strony to dość ryzykowne, wszak nikt nie daje sprzedawcy gwarancji, iż uda się sprzedać zamówione towary.

W dropshippingu te problemy nie istnieją, bo sprzedawca składa zamówienie w hurtowni dopiero w momencie, kiedy otrzyma wpłatę od klienta. Problem składowania towarów i ich wysyłki leży zatem po stronie hurtowni. Jest to system jak najbardziej legalny, choć nie jest też pozbawiony wad związanych choćby z obsługą zwrotów towarów, ale to odrębny temat.

Co sprzedaje się najlepiej w dropshippingu?

Zwroty w dropshippingu to jednak stosunkowo niewielki procent, zatem śmiało można polecić ten system logistyczny. Jednak tu rodzi się pytanie: jaką drogą należy pójść, aby zmaksymalizować szanse na powodzenie i zapewnić sobie dochodową sprzedaż? Co sprzedaje się w „dropie” najlepiej?
Okazuje się, że rynek sprzedaży internetowej jest wart przeszło 100 miliardów złotych. Tendencje wzrostowe pozwalają przypuszczać, iż w przeciągu od roku do trzech lat ta suma może się podwoić. Obecnie najczęściej (prócz branży tylko dla dorosłych!) sprzedają się książki, odzież, sprzęt komputerowy i artykuły dziecięce (w tym zabawki). Zakupy online w tych kategoriach to ponad 50% ogółu całej sprzedaży w Polsce!

To wszystko jednak statystyki za rok 2020. Są pośród tych wszystkich kategorii takie, które notują silne tendencje zwyżkowe i których w sklepach internetowych – wbrew pozorom – nie ma jeszcze aż tak wiele. Są to artykuły dla zwierząt (zoologiczne), sprzęt komputerowy i zabawki. Oznacza to, że w tych kategoriach należy poszukiwać szansy na wysoki zysk w sprzedaży w dropshippingu! Są jednak jeszcze inne aspekty handlu w dropshippingu, o których nie wolno zapomnieć!

Zabawki – czy warto je sprzedawać w dropshippingu?

Kategoria zabawki z całą pewnością jest w stanie zapewnić sprzedawcy wysoki obrót. Warto podkreślić, że zabawki – choć zapewniają pewne obroty przez cały rok – notują nagłe wzrosty związane np. z okresem świątecznym (mikołajki), dniem dziecka, okresem komunijnym.

Dodatkowo sprzedaż można zwiększyć stosując rotację sprzedawanych produktów sezonowo (zimą np. sanki, jabłuszka, a latem coś do zabawy na zewnątrz). Wydawać by się mogło, iż jest to bardzo lukratywna kategoria dla sklepu internetowego. Jest jednak jeden haczyk. Mianowicie konkurencja wśród sklepów zabawkowych jest wysoka, sprzedaż generuje wysokie obroty, jednak – wg wszelki szacunków – chcąc być sklepem konkurencyjnym, można nie osiągnąć wysokiej marży.

Sprzęt komputerowy – czy ciągle warto go sprzedawać online?

Wydawać by się mogło, że rynek internetowy wręcz przesycony jest sklepami oferującymi komputery i elektronikę. Nic bardziej mylnego. Komputery i elektronika to jedna z najszybciej rosnących gałęzi handlu online! Dodatkowo obroty i marże są tu wysokie. Jedyne ryzyko, jakie ponosi sprzedawca to obsługa zwrotów. Jeśli hurtownia obsługuje zwroty, problem dla dropshippingowego sprzedawcy znika, jeśli zaś hurtownik tego nie robi, można stanąć przed koniecznością oddania klientowi kilku tys. złotych z własnej kieszeni. Dodatkowo pozostanie zmartwienie, jak sprzedać zwrócony sprzęt! To jednak – jak już wiadomo – nie zdarza się (statystycznie) na tyle często, by się tym jakoś dobitnie przejmować.

Artykuły dla zwierząt – jest średnio, będzie lepiej?

Nie jest to kategoria wiodąca procentowo w sprzedaży internetowej obecnie, ale dzieje się tak dlatego, że jeszcze jest sporo miejsca dla nowych sklepów internetowych. Branża zoologiczna notuje w sprzedaży internetowej rokrocznie znaczne wzrosty, zatem może okazać się, iż jest to dobra metoda na dochodowy sklep internetowy w dropshippingu. Dodatkowo obroty nie są tu małe, prowizje przyzwoite, a zwroty zdarzają się znacznie rzadziej niż w pozostałych kategoriach.

Dywersyfikacja sprzedaży, czyli jak zapewnić sobie stały dochód?

Warto pamiętać, że aby skutecznie sprzedawać w dropshippingu należy doskonale opanować reklamę. To jednak może nie wystarczyć. Dobrze jest, kiedy jedna firma dywersyfikuje swoją sprzedaż. Warto pomyśleć o handlu w różnych kategoriach jednocześnie. Zapewni to stały, dodatni dochód i pozwoli rozwinąć się jeszcze bardziej!