
Bankowość elektroniczna przebojem podbiła świat usług finansowych. Nie ominęła także rynku bankowości spółdzielczej. Choć banki spółdzielcze w swojej działalności nawiązują zwykle do tradycyjnych form zarządzania finansami, nie znaczy to, że mogą sobie pozwolić na rezygnację z wykorzystania najnowszych zdobyczy technologicznych.
Współcześnie, konsumentom trudno wyobrazić sobie korzystanie z usług bankowych bez dostępu do chociażby podstawowych możliwości cyfrowych, takich jak serwisy internetowe czy aplikacje mobilne. Banki spółdzielcze, chcąc utrzymać swój udział w rynku usług finansowych, również muszą udostępniać podobne udogodnienia. Jeszcze kilkanaście lat temu dostęp do telefonicznego serwisu obsługi klienta uznawany był za nowinkę, nawet w dużych, komercyjnych bankach. Tymczasem dziś ta jedna z pierwszych usług bankowości elektronicznej uznawana jest za przeżytek i stanowi jedynie niewielki dodatek dla serwisów internetowych czy mobilnych.
Fakt, że większość klientów banków spółdzielczych stanowią mieszkańcy mniejszych miast nie oznacza dziś, że posiadają oni mniejsze wymagania w zakresie oferowanych usług. Choć liczba banków spółdzielczych obecnych na rynku nie pozwala na generalizowanie co do ich elektronicznej oferty, to jeżeli chodzi o podstawowe udogodnienia można pokusić się o stwierdzenie, że albo zostały one już wprowadzone, albo dany bank wkrótce zniknie z rynku.
Banki spółdzielcze idą z duchem czasu
Niemal wszystkie podmioty oferują obecnie dostęp do telefonicznej obsługi klienta i posiadają witrynę internetową, prezentującą przynajmniej podstawowe informacje na temat danego banku. Obecnie coraz więcej z nich decyduje się na poszerzenie tej oferty właśnie o możliwości bankowości internetowej i mobilnej. Oczywiście w olbrzymiej większości wypadków nie są to rozwiązania własne, lecz współpraca z wyspecjalizowanymi firmami dostarczającymi takie rozwiązania dla mniejszych podmiotów rynku finansowego. Stale malejące koszty działalności internetowej sprawiają, że liczba banków korzystających z takich możliwości będzie tylko rosła. Dodatkowym ułatwieniem we wprowadzaniu nowinek bankowości elektronicznej jest zrzeszanie się banków spółdzielczych w większe podmioty, dzięki czemu mają możliwość wprowadzenia bardziej rozbudowanych usług.
Nie ma wątpliwości, że banki spółdzielcze nie będą w stanie rozwijać segmentu bankowości elektronicznej w takim tempie, jak banki komercyjne. Nie należy spodziewać się tu w najbliższych latach dostępu do identyfikacji biometrycznej czy wideobankowości. Nie są to jednak elementy, które są decydujące dla klientów banków spółdzielczych. Osiągnięcie całodobowego dostępu do obsługi własnych środków będzie wystarczającym krokiem do przodu, tak by banki spółdzielcze utrzymały swą dotychczasową pozycję rynkową.
autor. Krzysztof Kotlarski
fot. fotolia