Aplikacje mobilne jeszcze nie wyparły komputerów. Wyniki badania ING

Businessman enjoying coffee shop and doing his freelance job.

Rośnie liczba użytkowników bankowości mobilnej w Polsce – korzysta z niej już blisko trzech na czterech użytkowników smartfonów. Duża popularność bankowości mobilnej w Polsce nie oznacza jednak, że Polacy porzucili komputery. Dwie trzecie użytkowników aplikacji bankowych w Polsce przyznaje, że w ostatnim czasie skorzystała z komputera, aby wykonać przelew. To najwyższy odsetek wśród 13 krajów, które wzięły udział w badaniu „Finansowy Barometr ING”.

Z bankowości mobilnej korzysta 72% polskich użytkowników smartfonów, w porównaniu do 65% w ubiegłym roku. Wzrost wynika to nie tylko z przyrostu liczby posiadaczy urządzeń mobilnych, ale także aktywizacji osób dotąd nie korzystających z aplikacji banków. W porównaniu z innymi krajami, które wzięły udział w badaniu „Finansowy Barometr ING”, użytkownicy smartfonów z Polski chętniej korzystają z bankowości mobilnej.

Komputer nadal na topie
Mimo rosnącej popularności aplikacji mobilnych banków, Polacy korzystający z bankowości mobilnej przyznają, że używali ostatnio komputera do wykonania operacji finansowych – np. opłacając rachunek (67%) czy wysyłając przelew (51%). 40% przyznało, że w ostatnim czasie sprawdzało saldo na swoim koncie korzystając z PC. W każdym z tych przypadków Polacy sięgali po komputer chętniej niż przeciętnie mieszkańcy badanych krajów.

Głównym wnioskiem płynącym z tej edycji badania „Finansowy Barometr ING” wydaje się fakt, że chociaż bankowość mobilna jest coraz bardziej popularna, to nie można powiedzieć, żeby zastępowała inne kanały komunikacji z bankiem, np. system transakcyjny w przeglądarce internetowej lub tradycyjne oddziały. Tylko co trzeci użytkownik bankowości mobilnej z Polski używał jej ostatnio w domu (32%). Kiedy zaś zapytaliśmy ich na jakim urządzeniu ostatnio opłacali rachunki lub wysyłali przelew, to większość z nich (odpowiednio 67% i 51%) wskazała na komputer osobisty, a nie urządzenie mobilne – powiedział Karol Pogorzelski, ekonomista ING Banku Śląskiego.

Wysoka popularność internetowych zakupów
Polacy nie wyróżniają się na tle innych badanych krajów pod względem częstotliwości zakupów online. Większość robi zakupy w internecie co najmniej raz w miesiącu (70%), w tym 29% co najmniej raz w tygodniu.

Najpopularniejszą metodą płatności w Polsce są tzw. szybkie przelewy. W okresie poprzedzającym badanie skorzystało z nich blisko dwie trzecie Polaków płacących za towary lub usługi w internecie (62%). W drugiej kolejności Polacy płacili kartą zapisaną w aplikacji / w sklepie internetowym (41%) oraz gotówką przy odbiorze zamówienia (38%). Płatność BLIK wybrała blisko co piąta osoba (18%). Z badania wynika, że użytkownicy wybierają szybkie przelewy najczęściej gdy robią zakupy na komputerze (72%), natomiast płatności BLIK, gdy używają urządzenia mobilnego (81%).

Finansowy Barometr ING to cykliczne badanie Grupy ING, badające zachowania i postawy konsumentów wobec zagadnień finansowych w Polsce i na świecie. Badanie zostało przeprowadzone w marcu-kwietniu 2018 r. w następujących krajach: Polska, Austria, Belgia, Czechy, Francja, Hiszpania, Holandia, Luksemburg, Niemcy, Rumunia, Turcja, Wielka Brytania, Włochy. W badaniu wzięło udział 12 799 respondentów, w tym 1023 z Polski.

Raport na: https://media.ingbank.pl/informacje-prasowe/926/pr/397928/polacy-pokochali-bankowosc-mobilna-ale-nie-porzucili-komputerow-wynika

źródło: ING Bank Śląski
fot. fotolia