Źle przeprowadzony proces rekrutacji może być z punktu widzenia firmy bardzo kosztowny. Dotyczy to nie tylko środków finansowych wydanych na ogłoszenia zamieszczane na portalach z ofertami o pracę, ale również zmarnowanego czasu. Żeby uniknąć pomyłek podczas rekrutacji potrzebny jest odpowiedni sposób działania. Oto 5 sposobów, jak znaleźć dobrego pracownika.
Jasny opis stanowiska pracy
Zanim rozpoczniemy poszukiwanie pracownika, warto stworzyć jasny opis stanowiska pracy, które należy w firmie zapełnić. Powinien on zawierać informacje na temat najważniejszych wymagań w danym miejscu pracy oraz spis umiejętności, które powinien posiadać potencjalny kandydat, aby mógł poradzić sobie z przydzielonymi obowiązkami.
Im precyzjniej sformułowany jest opis, tym łatwiej znaleźć osobę spełni wszystkie wymagania.
Oto aktualne oferty pracy w Nowym Sączu – zobacz.
Dokładna weryfikacja przeszłości kandydata
Istnieje powiedzenie, że papier przyjmie wszystko. W rubryce doświadczenie zawodowe, stanowiącej ważną część CV, potencjalny kandydat może napisać wiele informacji na temat swojej historii zatrudnienia. Doświadczeni rekruterzy wiedzą, że sprawdzenie zawartych tam informacji może mieć kluczowe znaczenie przy ocenie kandydatury.
Na najbardziej podstawowym poziomie analizy wystarczy sprawdzić, czy informacje dostarczone przez kandydata są dokładne oraz zgodne z prawdą. W kolejnym kroku warto również zajrzeć do referencji, zarówno tych dostarczonych przez potencjalnego pracownika, jak i tych uzyskanych samodzielnie. W ostatnim kroku można zapytać o opinie byłych pracodawców lub współpracowników. Pozwoli to uzyskać całościowy obraz na temat konkretnego kandydata.
Stosuj zadania testowe
Nie ma lepszego sposobu na weryfikację umiejętności i doświadczenia niż sprawdzenie ich w praktycznym zadaniu. Można to zrobić za pomocą zadania testowego lub kilku próbnych dni. Często wystarczy kilkugodzinna obserwacja, aby ocenić zaangażowanie do pracy, umiejętności i wiedzę. W praktyce, korzystanie z zadań testowych jest znacznie tańszym sposobem na weryfikację kandydata niż kilkumiesięczna umowa próbna.
Kultura organizacji
Szukaj pracowników, którzy wpasują się w kulturę firmy i będą działać zgodnie z jej wartościami. Dla wielu rekruterów może wydawać się to banalnym stwierdzeniem, ale w rzeczywistości ma to ogromne znaczenie dla wydajności całego zespołu. Potrzebna będzie do tego jasna deklaracja dotycząca misji całej organizacji – jej określenie wcale nie jest proste. Konieczne jest również wpisanie jej do oferty pracy.
Bez pośpiechu
Pośpiech jest największym wrogiem każdego rekruta. Niestety zdecydowana większość procesów rekrutacyjnych prowadzona jest w zbyt dużym pośpiechu, co sprawia, że łatwo o popełnienie błędu. Dlatego tak istotne jest, aby odpowiednio wcześnie identyfikować potencjalne potrzeby zatrudniania nowych pracowników. Dłuższy horyzont czasowy sprawi, że rekruterzy będą mogli dokładniej przyjrzeć się kandydatom i wybrać najlepszych spośród nich.
Leave a Reply