Posiadanie konta w banku jest obecnie dla większości osób podstawowym elementem ich codziennego funkcjonowania. To właśnie tam wpływają nasze wypłaty, tam możemy odkładać swoje oszczędności, a nawet za jego pośrednictwem wykupić odpowiednie ubezpieczenie. Może jednak dojść do sytuacji, w której konieczne będzie zamknięcie konta. Przyczyn takich sytuacji może być wiele, choć najczęstszą jest po prostu znalezienie innej oferty bankowej, która jest dla nas bardziej interesująca. Czy zamknięcie konta w banku jest skomplikowane? Jakie warunki należy spełnić, aby było to możliwe?
Przyczyny zamknięcia konta w banku
Dlaczego zamykamy konto w banku? Na to pytanie nie istnieje jedna odpowiedź, gdyż istnieją różne przyczyny takiej sytuacji. Wybierając konto w danym banku kierujemy się przede wszystkim atrakcyjnością określonej oferty. Może się jednak zdarzyć, że produkt, który wybraliśmy kilka miesięcy temu, po upływie czasu przestaje być dla nas tak atrakcyjny jak był w momencie, w którym zawieraliśmy umowę. Dlaczego tak się dzieje? Konto w danym banku mogliśmy założyć np. w momencie trwania atrakcyjnej promocji.
Na decyzję o zamknięciu konta w banku może także wpłynąć zmiana regulaminu, co często wiąże się ze zwiększeniem opłat za określone usługi, np. za prowadzenie rachunku w danym banku lub wypłaty ze wszystkich bankomatów.
Jak zamknąć konto w banku?
Wielu osobom, które zastanawiają się, jak zamknąć konto w banku wydaje się, że zamknięcie konta jest skomplikowane i zdecydowanie trudniejsze niż otwarcie rachunku. Z tego też powodu niektóre osoby nie decydują się na zmianę banku nawet w sytuacji, jeśli aktualna oferta przestała im odpowiadać. Zatem jak zamknąć konto w banku, aby cały proces przebiegł stosunkowo szybko? Warto pamiętać o następujących czynnościach:
- spłacić pożyczki i kredyty;
- zamknąć subkonta oszczędnościowe i ewentualne lokaty;
- jeśli przepisy danego banku tego wymagają – wycofać środki z powiązanych rachunków inwestycyjnych;
- uregulować limity kart kredytowych powiązanych z rachunkiem.
Co z robić ze środkami, które posiadamy na koncie? Wypłacenie pieniędzy lub wykonanie przelewy na inny rachunek nie jest koniecznością. Jeśli tego nie zrobimy lub zwyczajnie zapomnimy, bank zwróci nam należność.
Jak zamknąć konto w banku – online czy w oddziale?
Przez stosunkowo długi czas zamknięcie konta było możliwe tylko w oddziale danego banku, z którym zawarliśmy umowę. Na szczęście aktualnie coraz więcej banków wychodzi nam naprzeciw, przez co konto w banku możemy zamknąć online, bez konieczności wychodzenia z domu oraz o dogodnej dla nas porze. Jest to szczególnie wygodne dla osób, które ze względu na liczne obowiązki nie posiadają odpowiedniej ilości czasu, aby do placówki udać się osobiście.
W takiej sytuacji wypowiedzenie umowy można dostarczyć wiadomością e-mail, poprzez kontakt z infolinią lub ewentualnie wysyłając list polecony. Oprócz tego, w przypadku wybranych instytucji bankowych konto można zamknąć poprzez system bankowości elektronicznej.
Warto jednak mieć na uwadze, że nie wszystkie banki oferują możliwość zamknięcia rachunku online. Wtedy wypowiedzenie umowy jest możliwe tylko poprzez osobistą wizytę w oddziale. Nie ulega wątpliwości, że jest to dość przestarzała metoda i choć obecnie banki od tego odchodzą, w dalszym ciągu można się z nią spotkać. Aby uniknąć przykrej niespodzianki przy wypowiedzeniu umowy, warto zapoznać się z informacjami na temat sposobu jej wypowiedzenia w momencie, kiedy przeglądamy interesującą nas ofertę bankową.
Leave a Reply