Kto chętniej korzysta z bankowości mobilnej w smartfonie – kobiety czy mężczyźni? Na pierwszy rzut oka odpowiedź wydaje się prosta. To panie częściej przemierzają centra handlowe i chętniej kupują. Pomimo, że świat zakupów należy do płci pięknej to jednak męska część konsumentów zdecydowanie częściej korzysta z aplikacji mobilnych w swoim telefonie. Tak przynajmniej wynika z badania #MobilnyPortretPolaka przeprowadzonego na zlecenie Banku Millenium.
Boom w płatnościach mobilnych
Rozwój technologii zbliżeniowej w Polsce sprawia, że na tle pozostałych krajów Europy Zachodniej możemy czuć się jak cyfrowi innowatorzy. Chętnie wkraczamy w erę płatności urządzeniami mobilnymi, które są wygodne, bezpieczne oraz pozwalają na oszczędność czasu. Są także motorem napędowym do wprowadzania coraz to nowszych innowacyjnych rozwiązań płatniczych.
Jak nasze zachowania determinuje płeć? Czy bycie kobietą lub mężczyzną wpływa na to, w jaki sposób korzystamy z naszej mobilności? Według raportu branżowego zrealizowanego na grupie 1.000 osób przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych IBRiS to panowie zdecydowanie chętniej (50%) korzystają z bankowości mobilnej w swoim telefonie niż panie (36%). W odróżnieniu od płci żeńskiej częściej również używają aplikacji bankowej – co piąty mężczyzna robi to codziennie lub prawie codziennie i częściej niż jedna na dziesięć kobiet.
Czy korzysta Pan/i z bankowości mobilnej w telefonie? (w %)
Jak często Pan/i korzysta z bankowości mobilnej? (w %)
Dlaczego korzystamy z bankowości mobilnej?
W zależności od płci pobudki korzystania z aplikacji mobilnej oraz usług są odmienne. Dla pań jest to świetna okazja do zajrzenia na swoje konto w dowolnym momencie, zaś dla panów posiadających “mobilny bank” w swoim telefonie znacznie łatwiej jest zarządzać pieniędzmi w danej chwili.
Co najczęściej wykonujemy za pomocą bankowości mobilnej? Tutaj również różnimy się między sobą. Panie opłacają w ten sposób rachunki i czynsz (61% kobiet, 56% mężczyzn), częściej też płacą za zakupu online (77% kobiet, 71% mężczyzn). Za to panowie chętniej płacą BLIK-iem (44% mężczyzn, 26% kobiet), zbliżeniowo smartfonem (35% mężczyzn, 22% kobiet) oraz doładowują telefon przez aplikację bankową (45% mężczyzn, 22% kobiet).
Dlaczego korzysta Pan/i z bankowości mobilnej? (w %)
Entuzjaści kupowania
Mimo zacierania się różnic kulturowych i stereotypowych podziałów ról społecznych, wzorcowe zachowania kobiet i mężczyzn są mocno zakorzenione. 46% mężczyzn częściej decyduje się na zakup sprzętu elektronicznego w sklepie online (w porównaniu z 5% kobiet) oraz sprzętu sportowego (33% mężczyzn, 9% kobiet). Natomiast płeć żeńska chętniej decyduje się na zakup w dziedzinach urody i kosmetyki (41% kobiet, 25% mężczyzn) czy leków i suplementów diety (17% kobiet, 15% mężczyzn).
Jakich czynności w aplikacji mobilnej swojego banku dokonał/a Pan/i w ostatnim roku? (w %)
Są dziedziny zakupowe, w których prym wiedzie płeć piękna i takie, gdzie specjalistami pozostają mężczyźni. To pokazuje, że jako konsumenci potrafimy tak samo zaangażować się w zakupy, ale w zupełnie inny sposób. Badanie zostało wykonane na zlecenie Banku Millenium w grudniu 2017 roku, na grupie Polaków 18 lat i więcej. Wykorzystano przy tym technikę badawczą CATI.
źródło: Bank Millennium
fot. fotolia