W zeszłym roku, w USA z Facebooka zrezygnowało ponad 2,8 miliona użytkowników poniżej 25. roku życia – tak wynika z danych eMarketera. Rok 2018 ma przynieść kolejne załamanie, bo obecnie ten największy portal społecznościowy na świecie nie potrafi przyciągnąć do siebie młodych ludzi. Co więcej, nie umie ich nawet utrzymać przy sobie.
Sygnał ostrzegawczy dla Zuckenberga
Niestety, z Facebookiem nie dzieje się dobrze. Rzeczywiście w swoich szeregach posiada ponad 2 mld wiernych użytkowników na całym świecie, których liczba nieustannie rośnie – jednak są to w głównej mierze ludzie starsi, którzy mogą zapewnić portalowi zaledwie kilka- kilkanaście lat funkcjonowania, zanim pozostanie po nich jedynie pośmiertny profil …
Dlatego coraz częściej pojawiają się głosy, że platforma przestaje być na topie, a w jej miejsce wyrastają bardziej nowoczesne aplikacje, które mogą zastąpić amerykańskiego giganta. Kto wkroczy na jego miejsce?
Facebook’a opuści kolejne 2 mln osób
Jeśli wierzyć prognozom marketerów, Facebook w tym roku straci następne 2 mln użytkowników w wieku poniżej 24 lat. W kolejnych latach statystyka ta będzie się utrzymywać, w szczególności wśród najmłodszej grupy internautów, między 12 a 17 rokiem życia.
W tym czasie eMarketer prognozuje także, że Instagram zwiększy liczbę nowych followersów o 1,6 mln, a SnapChat – o 1,9 mln. W 2018 roku ta druga aplikacja nadal ma mieć większą liczbę użytkowników, w wieku 12-24 lat niż Instagram. Co więcej, ma otrzymać drugie życie ze wzrostem o 9,3%.
A jak jest na polskim gruncie?
Wiadomo, że przyszłość leży w rękach młodzieży. Niestety i ona zaczęła obchodzić Facebook’a szerokim łukiem. W ciągu roku, w Polsce prawie 18% użytkowników, w przedziale 13-17 lat zrezygnowało z usług platformy. W przeliczeniu daje to prawie 300.000 osób, które wybrały inny sposób komunikacji społecznościowej. Owszem, część z nich znajduje się obecnie w innej grupie wiekowej – 18-24 lat, natomiast pozostali przeszli do będącego własnością Zuckenberga, Instagrama. Pomimo tych argumentów, nadal jest to zbyt wysoki spadek i nie tłumaczy go nawet niż demograficzny.
Złota era dla seniorów
Co ciekawe, gigant zyskuje sympatyków wśród osób starszych, jak i tych w średnim wieku – ponad 30% są to posiadacze kont 45+, którzy postanowili skorzystać z możliwości jakie oferuje im aplikacja. Jednocześnie na myśl przychodzi identyczna historia, która wydarzyła się kilka lat temu. Wówczas młodzi Polacy zbiorowo zaczęli opuszczać popularną Naszą-klasę, na której mogli swobodnie komunikować się i wyrażać swoje poglądy, bez ingerencji rodziców. Teraz mamy do czynienia z podobnym zjawiskiem.
W tym wszystkim nasuwa się jedno pytanie. Czy obecna sytuacja ma związek z odkrytą niedawno aferą Cambridge Analytica? Przypomnijmy, że w połowie marca wyszły na wierzch kompromitujące informacje, według których portal Zuckenberga udostępnia dane swoich użytkowników i dopuszcza się wielu zaniedbań względem prywatności osób, które z niego korzystają. Na efekty nie trzeba było długo czekać. W Stanach Zjednoczonych spotkało się to z masowym usuwaniem kont – jednak nikt nie przypuszczał, że ruch ten błyskawicznie obejmie swoich działaniem również Polskę. W takim razie czy to “początek końca Facebooka” w Polsce? A może prognozy formułowane są nieco na wyrost?
Autor: Paulina Iwicka, fot. Fotolia