Bezpieczny portfel na wakacjach. ZBP radzi jak ustrzec się przed kradzieżą

Wakacje w pełni, w pełni również okres urlopowy. W czasie wakacyjnych wyjazdów nie zapominajmy o bezpieczeństwie swojego portfela. Właśnie w tym okresie jesteśmy szczególnie narażeni na utratę lub kradzież nie tylko gotówki ale także równie ważnych dla nas dokumentów. Pamiętajmy, że gdy utracimy dowód tożsamości, paszport, prawo jazdy, kartę płatniczą czy np. dowód rejestracyjny możemy stać się ofiarami przestępstwa. Zagrożenia takiego możemy zapobiec przestrzegając kilku zasad. Poniżej przedstawiamy Państwu proste porady, które zwiększą bezpieczeństwo naszych oszczędności a także pozwolą ochronić nasze dane osobowe przed ich wyłudzeniem.

Karty na wakacjach
Znacząca większość osób wyjeżdżających na wakacje zabiera ze sobą kartę płatniczą, jako wygodny i bezpieczny instrument dokonywania płatności, jak również narzędzie umożliwiające dostęp do gotówki.

– Najprostsza reguła bezpieczeństwa, korzystając z kart płatniczych to kierowanie się zdrowym rozsądkiem. Używajmy karty w miejscach, w których korzystalibyśmy z gotówki, starajmy się unikać korzystania z karty w miejscach, w których obawialibyśmy się zapłacić gotówką.

– Pamiętajmy, że karta powinna zawsze znajdować się w polu naszego widzenia. Niedopuszczalna jest sytuacja, w której np. osoba z obsługi restauracji bierze od nas kartę i znika z nią na zapleczu w celu dokonania transakcji.

– Nie zapisujmy numeru PIN na kartkach przechowywanych razem z kartą płatniczą, ani na samej karcie.

– W przypadku wypłat z bankomatów, szczególnie za granicą, należy dokonywać takiej transakcji (o ile to możliwe) w znanych z Polski typach bankomatów. W przypadku gdy wygląd bankomatu budzi wątpliwości zrezygnujmy z wypłaty pieniędzy w takim urządzeniu i poszukajmy innego. Zawsze zasłaniajmy ręka klawiaturę na której wprowadzamy numer PIN.

– W przypadku gdy bankomat nie wydał nam karty lub pieniędzy, jak również gdy otrzymana przez nas kwota różni się od kwoty którą mieliśmy wypłacić- skontaktujmy się z wydawcą karty (numer telefonu do wydawcy znajduje się na odwrocie karty płatniczej – warto ten numer zapisać)

– Podstawową zasadą w przypadku problemów z kartą jest jak najszybszy kontakt z jej wydawcą. Również w przypadku utraty karty (kradzieży, zgubienia) konieczny jest niezwłoczny kontakt z wydawcą w celu dokonania zastrzeżenia karty. Kontakt ten ułatwi nam jednolity numer do zastrzegania kart 828 828 828 poprzez który połączymy się z naszym bankiem celem zastrzeżenia karty.

Karta płatnicza jest wygodnym, przyjaznym i bezpiecznym instrumentem płatniczym o szerokim zastosowaniu, jednak korzystając z niej należy pamiętać o zasadach rozsądnego postępowania.

O tym co zrobić w przypadku utraty dokumentów pisaliśmy tutaj: zgubione-i-skradzione-dokumenty-tozsamosci-nalezy-zastrzec-w-banku-zbp-podpowiada-jak-to-zrobic/

źródło: ZBP
fot. fotolia