Weź kredyt przez internet. Platformy e-commerce w bankowości

Portale e-commerce z założenia koncentrują się na sprzedaży w internecie i część ze stosowanych przez nie rozwiązań jest wykorzystywana w bankowości do szerszego zaprezentowania oferty produktów finansowych, a także do promocji marki banku. Działalność bankowych platform e-commerce może koncentrować się nie tylko na sprzedaży, ale także stanowić bazę informacji i ułatwiać zareklamowanie określonych usług finansowych i produktów oraz być rodzajem narzędzia marketingu internetowego. Cele rozwojowe banków wiążą się z kosztami a nowe technologie i internet pozwalają je zmniejszyć oraz zminimalizować ryzyko niepowodzenia w przypadku projektów wiążących się z poniesieniem dużych nakładów finansowych na ich promocję. Platformy e-commerce mogą stanowić pomoc dla działów sprzedażowych i marketingowych w ukierunkowaniu na zrównoważony rozwój.

Sklep z kredytami online
Powstała w 2016 roku spółka technologiczna FinAi weszła do branży finansowej poprzez stworzenie platformy, której inwestorem jest Fundusz Fidiasz a dofinansowanie w postaci grantu o wysokości 7,3 mln zł zapewniło Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Platforma FinAi uruchomiona w połowie czerwca bieżącego roku jest pierwszym niezależnym sklepem z kredytami bankowymi online na polskim rynku. Do końca 2018 roku platforma ma oferować usługi pożyczkowe 6 polskich banków. Obecnie jest to tylko Inbank, NestBank i Credit Agricole.

Dostęp do platformy dla osób zainteresowanych ofertą lub chcących wziąć kredyt jest bezpłatny. Oferta FinAi może zainteresować klientów korzystających z pożyczek typu „chwilówki”, ponieważ pozwala wziąć kredyt bankowy o wysokości do kilkudziesięciu tysięcy złotych równie szybko i prosto, ale bezpiecznie i zgodnie z regulacjami obowiązującymi w sektorze finansowym oraz z niższym oprocentowaniem niż w przypadku firm pożyczkowych. W przeciwieństwie do porównywarek internetowych kredytów i agregatów ofert kredytowych, FinAi udziela kredytu wyłącznie online, bez konieczności rozmowy twarzą w twarz lub przez telefon z pracownikiem banku oraz bez przynoszenia albo dosyłania dokumentów drogą elektroniczną. Bezpieczeństwo wszystkich etapów procesu kredytowego mają zapewniać zaawansowane mechanizmy weryfikacji tożsamości (machine learning, deep learning).

Niezależność od innych instytucji finansowych, rozszerzanie oferty bankowej

Platforma nie jest związana z żadną instytucją finansową, co ma zapewnić jej niezależność i zbudować zaufanie u klientów. W planach jest nawiązywanie partnerstwa z kolejnymi podmiotami z branży finansowej i e-commerce oraz rozszerzanie oferty usług i produktów finansowych zgodnie z tym jak będzie się zmieniał rynek i oczekiwania banków i klientów. Twórcy FinAi podkreślają łatwość integracji banków z ich platformą i minimalną wysokość kosztów wdrożenia, zaawansowaną automatyzację gwarantującą instytucjom finansowym precyzyjne zarządzanie ryzykiem operacyjnym i kredytowym oraz dostęp do szczegółowych danych dotyczących sprzedaży internetowej za jej pośrednictwem.

autor. Agnieszka Góralczyk
fot. fotolia