Rewolucja cyfrowa dokonująca się na naszych oczach nie omija także sektora bankowości. Stwarza ona zupełnie nowe możliwości dla klientów banków. Technologie cyfrowe dają nam większą kontrolę nad finansami, usprawniają kontakt banku z klientem, ułatwiają poznanie i wyjście na przeciw jego potrzebom.
Rewolucja totalna
Cyfrowe technologie w bankowości możemy odnaleźć niemal w każdej kategorii usług finansowych. Już teraz prawie w każdym banku, konto możemy założyć online, potwierdzając kontrakt jedynie podpisem złożonym w oddziale lub na ręce kuriera. Nowe rozwiązania w dziedzinie identyfikacji biometrycznej wkrótce sprawią, że nawet ten ostatni krok nie będzie konieczny.
Gdy posiadamy już konto, to zwykle aktywnie korzystamy z aplikacji mobilnych i internetowych banku, dzięki którym możemy przeprowadzić większość operacji finansowych w formie cyfrowej, bez ruszania się z domu i wypełniania stosu formularzy. Będące częścią takich aplikacji zaawansowane algorytmy analizujące pokaźne ilości danych pozwalają bankom lepiej zrozumieć potrzeby klientów i dostosować ofertę do ich indywidualnych potrzeb.
Rewolucja cyfrowa to jednak nie tylko ogromne ułatwienia dla klientów, lecz także dla banków. Dostały one do swojej dyspozycji chociażby imponujące narzędzia obliczeniowe, pozwalające na łatwą i szybką analizę zdolności kredytowej klientów, wykrywanie przestępstw finansowych czy bieżące zarządzanie transakcjami.
Polska cyfrowym liderem
Według najnowszych badań europejskiego rynku bankowego, Polacy znajdują się w czołówce, jeżeli chodzi o korzystanie z dobrodziejstw cyfrowej rewolucji. Konto bankowe posiada niemal każdy z nas, a aż 91 proc. klientów banków regularnie wykonuje transakcje za pomocą aplikacji mobilnej lub internetowej. To najwyższy wynik w Europie.
Co skłania przyzwyczajonych często do tradycyjnych form sprzedaży Polaków do korzystania z nowinek technologicznych w bankowości?
Przede wszystkim prostota i łatwość użycia cyfrowych aplikacji. Banki prześcigają się między sobą w tworzeniu coraz bardziej funkcjonalnych rozwiązań w tym aspekcie. Cyfrowe operacje oszczędzają także czas, przy jednoczesnym zachowaniu pełnego bezpieczeństwa transakcji i niskich opłat.
Mimo ogromnej popularności cyfrowej bankowości, badanie wykazało, że Polacy nie wierzą, że w pełni zastąpi ona tradycyjne formy obsługi klienta. Bez wątpienia jest jednak przyszłością bankowości. W najbliższych latach większość standardowych operacji bankowych przeniesie się do świata cyfrowego, a w oddziale będziemy pojawiać się tylko w przypadku bardziej problematycznych kwestii.
autor. Krzysztof Kotlarski
fot. fotolia
Leave a Reply