Wiele osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą lub małych firm – mikroprzedsiębiorstw i start-upów, freelancerów i ludzi pracujących zdalnie, którzy z różnych względów nie chcą wynajmować własnego biura albo prowadzić działalności w swoim domu lub mieszkaniu, korzysta z coworkingu, czyli ze wspólnej przestrzeni do pracy.
Często osoby wynajmujące razem jedno biuro, zajmują się różnymi pod względem zawodowym pracami i korzystają albo z biurka lub kilku stojących obok siebie biurek we wspólnej sali, albo z oddzielnej sali, codziennie lub tylko przez kilka godzin tygodniowo, dni w tygodniu albo przez kilka tygodni do czasu zakończenia projektu. Niektóre działają 24 godziny na dobę a inne w standardowych godzinach pracy. Część biur coworkingowych umożliwia również zarejestrowanie firmy na swój adres lub udostępnienie adresu do korespondencji służbowej. Cena wykupionego abonamentu coworkingowego obejmuje najczęściej, oprócz miejsca do pracy, dostęp do internetu, prądu, drukarki, ksera i skanera, pomieszczeń sanitarnych i kuchni oraz za dodatkową opłatą, do miejsca parkingowego i sali konferencyjnej. Ceny wynajmu przestrzeni do pracy w różnych miastach są do siebie zbliżone. Zawsze, przed podpisaniem umowy coworkingowej, istnieje możliwość przekonania się, czy taki sposób pracy będzie odpowiedni. Można wynająć biurko na godzinę lub dzień albo skorzystać z darmowego dnia testowego.
Plusy i minusy coworkingu
Największą korzyścią pracy w przestrzeni coworkingowej jest obniżenie kosztów związanych z koniecznością wynajmu i utrzymania biura, nie tylko samego lokalu, ale także wyposażenia go w sprzęt biurowy, internet i telefon. Ludzie, którzy nie potrafią pracować w domu, tam pracują efektywniej lub jeśli nie chcą łączyć pracy z życiem prywatnym, znajdują oddzielną przestrzeń. Mają również szansę na nawiązanie kontaktów zawodowych z przedsiębiorcami z innych branż. Problemem tego typu pracy jest brak prywatności, mało miejsca, inni ludzie, którzy mogą działać swoim zachowaniem rozpraszająco i obecność biur coworkingowych wyłącznie w dużych miastach (w mniejszych jest to wciąż coś nowego).
Coworking w ofercie polskich banków
Polskie banki uznały coworking za coś, co może zainteresować ich klientów i włączyły go do swoich ofert usług finansowych. Idea Bank i mBank jako pierwsze instytucje finansowe zaoferowały możliwość korzystania z przestrzeni biurowej dla swoich klientów już posiadających u nich rachunki firmowe.
Coworking może stanowić coś, co pomaga łączyć różne formy działania i cele do zrealizowania, czego przykładem stał się Idea Hub Express a od niedawna „317G Coworking” SGH i Banku Millennium. Idea Bank wraz z agencją Hand Made powołał do życia mobilny coworking, czyli wagon Idea Hub Express w niektórych pociągach PKP Intercity, który stanowił jednocześnie placówkę bankową na torach i pierwszy coworking dla przedsiębiorców podróżujących na trasach pomiędzy Warszawą, Poznaniem, Krakowem i Wrocławiem, a dzięki swojemu wyposażeniu służący do pracy biurowej. Z wagonu mogli korzystać wszyscy posiadacze biletu, z pierwszeństwem klientów Idea Banku. W założeniu Idea Hub miało umożliwiać pracę w odpowiednich warunkach, stwarzać okazję do spotkań przedsiębiorców, warsztatów biznesowych lub prezentacji. Szkoła Główna Handlowa w Warszawie stworzyła „317G Coworking” jako miejsce dla swoich studentów i absolwentów oraz studentów innych uczelni, w którym coworking łączy się z powstawaniem start-upów pod okiem ekspertów konsultujących wszystkie aspekty pomysłów na własne przedsiębiorstwo. Projekt sfinansował Bank Millennium.
autor. Agnieszka Góralczyk
fot. fotolia
Leave a Reply