Wideobankowość zamiast wizyty w „okienku”

Close up of woman’s hands typing text on laptop in cafe

Wideobankowość to szeroko rozumiana obsługa klienta i transakcji bankowych za pomocą transmisji wideo. Ilość usług dostępnych w ten sposób stale rośnie, a banki mogą liczyć na spore oszczędności związane z ich wprowadzeniem. Czy ma szansę upowszechnić się także w Polsce?

Choć korzystanie z technologii wideo w bankowości wydaje się dość oczywistym udogodnieniem zarówno dla klientów jak i dla banków, to wdrażanie tego typu rozwiązań w sektorze finansowym wciąż postrzegane jest jako nowość. Tymczasem wideobankowość może znacząco usprawnić komunikację pomiędzy bankiem, a jego klientami niemal na każdym etapie sprzedaży usług finansowych.

Rozmowa wideo w zaciszu domu klienta
Możliwość kontaktu z bankiem za pomocą funkcji wideo zaczyna się już w zaciszu domu klienta. Coraz więcej instytucji z sektora bankowości oferuje bowiem możliwość założenia konta poprzez rozmowę wideo z przedstawicielem banku, poprzedzoną weryfikacją dokumentu tożsamości również za pomocą przekazu wideo. Aby skorzystać z takiej usługi konieczna jest jedynie sprawna kamera internetowa.

Wideoweryfikacja tożsamości klienta w wielu bankach idzie także o krok dalej i dzięki analizie zapisanego wzorca twarzy umożliwia korzystanie ze wszystkich funkcji konta z domu, bez dodatkowego uwierzytelniania. Założenie konta bankowego podczas wideokonferencji jest więc w pełni równoważne z wizytą w placówce. Już po kilkuminutowej rozmowie mamy dostęp do wszystkich funkcji posiadacza konta w danym banku.

Uzupełnienie podstawowej oferty
Wideobankowość nie jest jednakże wyłącznie udogodnieniem pozwalającym wyeliminować wizytę w placówce bankowej. Także, gdy już pofatygujemy się do banku, funkcja wideo wciąż może okazać się pomocna. Szczególnie w przypadku niewielkich placówek w mniejszych miastach, przydatna może okazać się funkcja wideokonferencji ze specjalistami z centrali banku, którzy służyć będą radą w zakresie faktoringu, inwestycji, kredytów i innych instrumentów finansowych. Pozwala to zachować wysoki standard usług we wszystkich placówkach danego banku, bez względu na lokalizację.

Połączenia wideo są użyteczne również w odniesieniu do bezpośredniej obsługi klienta. Wykorzystywane są przez pracowników bankowych call center, a także w samoobsługowych urządzeniach oferujących najbardziej podstawowe usługi bankowe np. poza godzinami pracy placówki.

Plusy wideobankowości
Wideobankowość to połączenie wygody, łatwego kontaktu z pracownikami banku bez ruszania się z domu oraz dostępu do odległych fizycznie specjalistów, a także pewnej weryfikacji tożsamości i jednocześnie namiastki bezpośredniego kontaktu twarzą w twarz. Ten ostatni fakt wciąż jest niezwykle istotny dla wielu klientów, którzy nie mają zaufania do w pełni zautomatyzowanych operacji bankowych. Czyni to z tej usługi znakomite uzupełnienie wachlarza możliwości banków, która z pewnością będzie zyskiwać na popularności w kolejnych latach.

autor. Krzysztof Kotlarski
fot. fotolia