Ponad 1,5 tys. polskich urzędów przystąpiło do programu upowszechniania płatności bezgotówkowych w jednostkach administracji publicznej. To 60% wszystkich urzędów w Polsce. Program realizowany jest przez Krajową Izbę Rozliczeniową (KIR) we współpracy z Ministerstwem Przedsiębiorczości i Technologii. Programem zajmuje się powołana z inicjatywy ZBP Fundacja Polska Bezgotówkowa. Przedsiębiorcy otrzymali już bezpłatnie ponad 38 tys. terminali płatniczych.
Trzy czwarte z nich jest aktywnie użytkowane. Najwięcej terminali zainstalowano w Warszawie (1642), Krakowie (1005), Łodzi (671), Wrocławiu (596) oraz Poznaniu (554). Najczęściej z programu korzystają sklepy detaliczne, zakłady fryzjerskie i salony kosmetyczne oraz restauracje.
– Możliwość płacenia w urzędach kartą i telefonem nie tylko zwiększa wygodę klientów, którzy preferują takie sposoby płatności. Skraca także czas obsługi mieszkańców przez gminy, a więc usprawnia jej funkcjonowanie. Obniża także koszty obsługi płatności w gminie – mówi Tomasz Włodarczyk z KIR.
Ku nowoczesnej i sprawnej e-administracji
Program skierowany jest do jednostek administracji publicznej wszystkich szczebli: urzędów wojewódzkich, marszałkowskich, urzędów miast i gmin oraz starostw powiatowych. Co ciekawe bezgotówkowo możemy zapłacić również mandaty wystawione przez policję drogową. Wg danych KIR, do końca maja br. policjanci z drogówki przyjęli od kierowców 88,6 tys. płatności na kwotę 11,5 mln zł.
– Program jest ważnym krokiem w procesie budowy nowoczesnej i sprawnej e-administracji, której istotnym elementem jest zwiększenie obrotu bezgotówkowego. Powszechność akceptacji płatności bezgotówkowych to wzrost satysfakcji klienta, ale również zwiększenie efektywności funkcjonowania gospodarki – podkreśla wiceminister Tadeusz Kościński.
Bezpłatne korzystanie z terminali
Celem Programu jest zapewnienie klientom urzędów dostęp do płatności bezgotówkowych, dzięki wyposażeniu jednostek administracji publicznej w terminale POS oraz usługę WebPOS Paybynet – do przyjmowania płatności realizowanych telefonem z wykorzystaniem aplikacji mobilnych banków. Co więcej, Urzędy nie płacą za instalację i używanie terminali POS, ani za aktywowanie usługi WebPOS Paybynet. Żadnych opłat z tytułu realizowanych płatności nie ponoszą również klienci. W przypadku Policji drogowej, za opłacenie mandatu z wykorzystaniem terminala POS także nie jest pobierana żadna opłata.
Banki Spółdzielcze oferują terminale płatnicze
Jedną z głównych grup docelowych programu są przede wszystkim przedsiębiorcy działający poza największymi miastami, a więc w dużej mierze osoby z terenów objętych działalnością banków spółdzielczych, w tym z grupy SGB i BPS. – Ich siłą jest bliższa niż w przypadku banków komercyjnych relacja z klientami i wynikająca z niej dobra znajomość bieżącej sytuacji przedsiębiorców, rozeznanie w ich potrzebach i często latami budowane wzajemne zaufanie – mówi Jolanta Rycerz, członek zarządu First Data Polska. Dzięki temu poszerzenie usług o obsługę płatności bezgotówkowych, staje się atrakcyjnym i naturalnym uzupełnieniem oferty. Bank, który prowadzi firmowy rachunek, linię kredytową i obsługujący wszystkie finansowe operacje zapewnia klientowi kolejne narzędzie do prowadzenia biznesu. – Banki spółdzielcze, uzupełniając ofertę produktową o terminal płatniczy we współpracy z First Data Polska, zyskają dodatkowy dochód, poszerzą ofertę i będą mogły przyciągnąć nowych klientów. Jestem pewna, że wspólnie przekonamy właścicieli małych i średnich firm, że terminal płatniczy to niezbędne, nowoczesne i korzystne rozwiązanie – podsumowuje Jolanta Rycerz.
Korzyści dla państwa i przedsiębiorców
Płatności bezgotówkowe to szansa na zwiększanie przejrzystości obrotu gospodarczego, a tym samym zwiększanie szans uczciwych przedsiębiorców. Nowoczesne rozwiązania zarówno bezgotówkowe, jak i cyfrowe podnoszą konkurencyjność małych i średnich przedsiębiorstw. Co przyczynia się do rozpędzania koniunktury gospodarczej.
Płatności bezgotówkowe to również wyjście naprzeciw oczekiwaniom obywateli, a także wprowadzenie równouprawnienia różnych form płatności. Ostatnie lata pokazały, że Polacy polubili płatności bezgotówkowe, gdyż są szybkie, wygodne i bezpieczne. W związku z tym posiadanie terminala i możliwość zapłaty bezgotówkowo jest już w naszym kraju standardem.
fot. fotolia
źródło: aleBank
Leave a Reply