„Płatności mobilne”. Fintech nie taki straszny

Mamy w Polsce nowoczesną i skuteczną bankowość, dlatego banki nie muszą obawiać się konkurencji ze strony firm fintech– tymi słowami wiceprezes Związku Banków Polskich, Włodzimierz Kciński rozpoczął konferencję „Płatności mobilne”. Podczas swojego przemówienia zwrócił również uwagę na nadmierne obciążenia, które obecnie nakładane są na sektor bankowy, oraz na kwestię inwestowania w nowe technologie i rozwiązania.

Business case aplikacji i płatności mobilnych

Marek Idzik, Associate Director w Kantar TNS, zauważył, że na przełomie ostatnich lat poziom ubankowienia społeczeństwa naszego kraju znacznie wzrósł i na chwile obecną wynosi 83%. Odniósł się również do badań, z których wynika, że 71% osób lubi wykonywać samodzielnie operacje bankowe.- Jesteśmy otwarci na mobilność i wykorzystanie biometrii w bankowości. Jednak spora grupa klientów rezygnuje z zakupu online w chwili realizacji płatności– podkreślił. Wynika z tego, że struktura technologiczna nie jest jeszcze idealna w tym zakresie. W społeczeństwie obserwuje się niski poziom wiedzy o bankowości elektronicznej i akceptację niewiedzy.

Co-founder & Senior UX Consultant, z firmy Flying Bisons, Łukasz Kowalski mówił o experience design oraz budowaniu przewagi na rynku płatności mobilnych. Zwrócił uwagę na to, że w ostatnim czasie można zaobserwować spadek poziomu skupienia użytkowników internetu. Ponadto 10% użytkowników nie chce płacić kartą płatniczą w sklepie, bo nie wiąże się z tym dla nich żadna dodatkowa korzyść. – Jeśli chcemy przenieść się do płatności np. Apple Pay, to chcemy, żeby ich akceptacja na rynku wynosiła 100%, a nie 50%, jak jest obecnie- mówił. Wspomniał również o systemach płatności WeChat i AliPay, które zyskały w Chinach bardzo wysoki poziom społecznej akceptacji i szerokie rozpowszechnienie. Stwierdził, że to zasługa udostępniania użytkownikom również wielu innych usług, a nie tylko płatności mobilnych.

Smartfony i urządzenia mobilne nowym portfelem

Debatę moderował Maciej Kostro, doradca zarządu w ZBP, a uczestniczyli: Wawrzyniec Hyska, dyrektor ds. sektora finansowego w e-Point, Jacek Kinecki, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu, PayPro, Piotr Rytel, Head of e-commerce Product, Grupa Wirtualna Polska, Adam Walendziewski, dyrektor Centrum Agile Digital Platform, ING Bank Śląski oraz Piotr Wiśniewski, dyrektor Biura Rozwoju Usług IT w eService. W trakcie dyskusji stwierdzono, że idealna płatność to proste podpięcie karty płatniczej do swojego urządzenia mobilnego. W trakcie dyskusji stwierdzono, że dobrze, gdy płatności odbywają się w tle, ale też trochę budzi wątpliwość brak informacji, za co się płaci. Przy dużych transakcji lub takich, które budzą niepokój, powinno to być przyhamowane ze względów bezpieczeństwa. Chodzi tu też o aspekt etyczny – stopowanie płatności klientów w trakcie wykonywania przez nich zakupów, by zapewnić im lepszą kontrolę procesu płatności.

Po zakończeniu sesji zostało podpisane porozumienie o partnerstwie w projekcie edukacyjnym „Bezpieczeństwo w cyberprzestrzeni”. Projekt zaprezentował Bartłomiej Majewski z Warszawskiego Instytutu Bankowości, a umowę ze strony ZBP z firmą eService podpisał Włodzimierz Kiciński.


źródło: aleBank